Kształt i indukcyjność pętli należy zawsze dobrać indywidualnie do warunków panujących w obiekcie. Oznacza to, że należy wziąć pod uwagę inne pętle indukcyjne w pobliżu, elementy metalowe, przewody elektryczne, a także to, na jakie pojazdy pętla ma reagować detekcją.
Zależnie od tego, jakie warunki panują, można ułożyć pętlę w kształcie ułatwiającym konkretny rodzaj detekcji.
Detekcja jednośladów może stanowić wyzwanie dla instalatora pętli. Pętlę indukcyjną można ułożyć w wiele różnych kształtów, odpowiednio do potrzeb. Jeśli potrzebą jest wykrywanie dwukołowców, można ułożyć pętlę w równoległobok, którego ściany będą pod kątem 45° do toru ruchu pojazdów. Należy również mieć na uwadze, by nie zainstalować takiej pętli zbyt głęboko.
Jeśli w obiekcie jest ograniczona ilość miejsca na instalację pętli przez np. bliskość przedmiotów metalowych, takich jak bramy, można ułożyć pętlę w kształcie cyfry „8”. Wg. producenta Bircher szerokość takiej pętli powinna wynosić około 1 m.
Czasami warunki zakładają detekcję szerokiego wachlarza pojazdów, od ciągników siodłowych, przez auta dostawcze, po auta osobowe. W takiej sytuacji pętla powinna być wykonana tak, by była możliwa detekcja najszerszego pojazdu, który ma być wykrywany. Szerokość pętli powinna być równa lub mniejsza od szerokości tego pojazdu.
Powyższe zalecenia są zgodne z zaleceniami firmy Bircher. Inni producenci mają podobne, jednak mogą występować nieznaczne różnice.